5 faktaa auton ilmastoinnin huollosta - Finnkone
767
post-template-default,single,single-post,postid-767,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-3.0.2,woocommerce-no-js,mega-menu-max-mega-menu-1,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,columns-4,qode-child-theme-ver-1.3.0,qode-theme-ver-28.8,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-7.0,vc_responsive

5 faktaa auton ilmastoinnin huollosta

Melkein jokaisessa autossa on tänä päivänä ilmastointilaite ja sen huolto kuuluu jo normaaliin huolto-ohjelmaan. Olemme koonneet tähän viisi hyödyllistä tietoa auton ilmastoinnin huollosta.

1. Komponentit.

Ilmastoinninhuoltolaitteeseen kuuluu neljä komponenttia, kompressori, lauhdutin, kuivain ja höyrystin.

2. Kylmäaine.

Ilmastointilaitteen toiminto perustuu siihen, että laitteen sisällä kiertävän kylmäaineen olomuotoon vaikuttamalla saadaan aine kuljettamaan lämpöenergia ohjaamotilasta moottoritilaan. Tämän päivän autoissa käytetään R134 kylmäainetta ja uusimmissa autoissa ympäristöystävällisempää 1234 YF ainetta. Muuttamalla kylmäaineen painetta aine lauhtuu lauhduttimessa ja höyrystyy höyrystimessä.

3. Toiminta.

Ilmastoinnin huoltolaite toimii seuraavasti: Auton järjestelmästä imetään jäljellä oleva kylmäaine huoltolaitteeseen suodattimen kautta. Suodatin puhdistaa mahdolliset epäpuhtaudet. Seuraavaksi imetään vanhat öljyt pois. Kone tekee tämän jälkeen järjestelmään alipaineen ja kuivaa sen. Lyhyen alipainetestin jälkeen se lisää uuden öljyn ja lopuksi vielä tarvittavan määrän kylmäainetta. Tämä kaikki tapahtuu automaattisesti vain valitsemalla laitteesta auton merkki ja malli.

4. Huoltoväli.

On erittäin tärkeää, että auton järjestelmä puhdistetaan määrävälein ja että järjestelmässä on täysi ainemäärä ainetta riittävän viilennyksen takaamiseksi. Ilmastoinnin huolto kannattaakin tehdä muun huollon yhteydessä, jolloin asiakkaan ei tarvitse tulla erikseen huollattamaan laitetta.

5. Öljyt kuntoon.

Järjestelmässä on oltava myös öljyä, sillä liian vähäinen öljymäärä vahingoittaa ensimmäisenä kompressoria, joka on kallis laite uusia. Jos laite pääsee rikkoutumaan, niin koko järjestelmä on pestävä. Myös jos järjestelmä on täysin tyhjä, on syytä tehdä vuototesti typen avulla ja korjattava mahdollinen vuoto ennen uutta täyttöä.

Myymissämme laitteissa on kaikki tarvittavat ominaisuudet. Automaattinen, vahva peltikuori, riittävä alipainepumppu ja vähintään 12kg sisäinen pullo, suomen kieli, autotietokannat. Tärkeänä ominaisuutena 134R laitteen voi päivittää myös uudelle kylmäaineelle.



Kiinnostuitko? Pyydä tarjous tai soita 09 3508 1020