Autojen alumiinikorjaukset - Finnkone
4692
post-template-default,single,single-post,postid-4692,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-3.0.2,woocommerce-no-js,mega-menu-max-mega-menu-1,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,columns-4,qode-child-theme-ver-1.1.0,qode-theme-ver-28.8,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.9.0,vc_responsive

Autojen alumiinikorjaukset

Alumiiniosien käyttö autoteollisuudessa on lisääntynyt merkittävästi. Autojen painoa halutaan pudottaa päästörajoitusten lisääntyessä. Kevyempi ajoneuvo kuluttaa vähemmän energiaa. Sähköautoissa akut tuovat huomattavaa lisäpainoa ja siksi auton muuta painoa pitää vähentää ja alumiini on järkevä tapa saada auton kokonaispaino pysymään riittävän alhaisena.

Alumiiniosien lisääntyessä niiden korjaustarve lisääntyy. Onko aina järkevää uusia osia, jotka maksavat huomattavasti enemmän kuin tavalliset peltiosat. Vakuutusyhtiöt ovat tärkeässä roolissa korjaustyön hinnoittelussa. Jos korjaaminen on mahdollista, tulee se varmasti edullisemmaksi kuin uuden osan vaihtaminen.

Tämän päivän korjaustekniikat ja välineet mahdollistavat onneksi alumiiniosienkin moitteettoman korjaamisen.

PDR-oikaisu

Erilaisille korjaustarpeille kuten pienille kolhuille ja pienien lommojen oikaisuun, voidaan käyttää PDR-tekniikkaa, kun taas isompien kolarien vaurioita on korjattava nyppärillä. Tällöin tarvitsee myös maalipintaa hioa.

PDR-oikaisun (Paintless Dent Repair, suomeksi maaliton lommon oikaisu) suosio kasvaa jatkuvasti, ja syystäkin, sillä kun maalipintaa ei rikota, säästyy huomattavasti aikaa ja kustannuksia. Oikaisurautasarjalla ja PDR-lampulla pääsee jo pitkälle.

Lisäksi erilaiset liiman kanssa käytettävät nupit ja vetotangot ovat helpottaneet kolhujen ja lommojen oikaisua

PDR Liimavetonuppisarja

IMS Spot Pro Arcpull

Alumiiniosien oikominen käy kätevästi uudella pintaoikaisulaitteella IMS Arcpull, jolla esim. konepeltiin tullut lommo voidaan oikaista kohtuullisen helposti. Laitteella kiinnitetään sähköisesti bittejä niin tiuhaan kuin on tarvis ja vetolaitteella lommo oikaistaan suoraksi. Laite ei tee reikää peltiin eikä huononna osan ominaisuuksia. Laite toimii samoin kuin teräkselle tarkoitetut oikaisulaitteet.

Alumiinin hionta

Erittäin tärkeää on muistaa, että alumiinin ja teräksen korjauspaikat pitää erottaa toisistaan. Usein korjaamolle varataan oma korjauspaikka alumiinille, joka erotetaan esim. tulityötä suojaavalla verholla. Kaikki alumiinityökalut on pidettävä erillään muista työkaluista.

Kaikkein tärkeintä on pitää alumiinin hiontapöly erillään teräspölystä. Jos alumiinipöly ja teräspöly menevät samaan paikkaan ja järjestelmässä syntyy ylikuumenemista tai kipinöintiä niin tuloksena voi olla voimakas räjähdys. Vielä ei ole onneksi sattunut mitään, mutta tähän asiaan kannattaa kiinnittää huomiota. Meiltä löytyy tähän edullinen ratkaisu. Catalfer on kehittänyt paineilmatoimisen laitteen, Catalfer CNC.2 EX, joka on EX suojattu ja kerää alumiinipölyn omaan säiliöön. Laite liikkuu pyörillä ja on helppo siirtää hiottavaan kohteeseen.



Kiinnostuitko? Pyydä tarjous tai soita 09 3508 1020