Korirakenteet muutoksessa autoteollisuudessa - Finnkone
736
post-template-default,single,single-post,postid-736,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-3.0.2,woocommerce-no-js,mega-menu-max-mega-menu-1,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,columns-4,qode-child-theme-ver-1.3.0,qode-theme-ver-28.8,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-7.0,vc_responsive

Korirakenteet muutoksessa autoteollisuudessa

Autonvalmistajat ovat kovan haasteen edessä. Samalla kun halutaan, että autot ovat turvallisia niiden pitäisi olla myös vähäpästöisiä. Tämä on johtanut siihen, että korirakenteiden metallit ovat muuttuneet ja muuttuvat koko ajan kevyempään suuntaan. Myös muoveja käytetään eri muodoissaan paljon.

Nykyisin käytetään ainakin seuraavia metalleja: Ultra High Strength Steel UHSS, Extra High Strengh Steel EHSS, Very High Strengh Steel VHSS, High Strengh Steel HSS, Mild Steel MS, alumiini eri seoksina (Al & Si, Mg, Zn) sekä magnesium.

Alumiinin käsittelyssä, kuten hionnassa on huomioitava, että hiontapöly on tietyissä olosuhteissa räjähdysvaarallista. Näin ollen esimerkiksi pölynpoistossa on käytettävä ATEX–hyväsyttyjä laitteita. Finnkone onkin tuonut markkinoille Catalfer CNC.2 EX –hiomaskeskuksen, joka hyväksytty (Atex 94/9/CE) alueelle 2 sekä pölyt että liuotinaineet. Laite on erittäin tehokas ja taloudellinen. Käytännössä pölynpoisto tulee kaupanpäälle Catalfer-hiomakoneella hiottaessa. Alumiinia käsiteltäessä on hyvä muistaa, että samoja työvälineitä, joita käytetään teräksen työstämiseen, ei voi käyttää alumiinitöissä. Useat autonvalmistajat vaativatkin erillisen ilmastoidun tilan alumiiniosien korjaamiseen (esimerkki alla olevassa kuvassa). Finnkoneella on myös erinomaiset laitteet alumiinin pintaoikaisuun kuten esim. IMS Smartliner ALU PRO FV, Spotliner ALU FV sekä pintaoikaisulaite IMS Spot ALU FV. Myös alumiinin juottamiseen löytyy loistava laite IMS Pro MIG CARPRO 3.

Alumiinia käytetään korirakenteissa sen keveyden ja kestävyyden takia. Alumiini sopii myös erinomaisesti kierrätykseen ja on hyvä korroosoita vastaan. Samalla on kuitenkin muistettava, että se johtaa lämpöä erittäin hyvin, mikä on huomoitava hitsattaessa (TIG AC tai tai pulssi MIG). Alumiini oksidoituu myös nopeasti, joten se kannattaa pintakäsitellä oikeilla tuotteilla nopeasti.

Aiemmin alumiinia käytettiin vain edustusluokan ajoneuvoissa, mutta nykyisin sen käyttö on levinnyt lähes kaikkiin hintaluokkiin. Valitettevan harvoilla korjaamoilla on oikeat työvälineet ja menetelmät alumiinin korjaukseen. Ne korjaamot, jotka panostavat oikeisiin välineisiin ja menetelmiin, saavat varmasti kilpailuedun.

09.12.16. Sulo Kekäläinen



Kiinnostuitko? Pyydä tarjous tai soita 09 3508 1020