Ota yhteyttä

Myynti
09 3508 1020
Huoltotilaukset
09 3508 1031
Varaosat
09 3508 1023

Tuoteryhmät

Auton pyörien tasapainottaminen

Usein puhutaan renkaiden tasapainottamisesta, mutta käytännössä tarkoitetaan vanteen ja renkaan muodostamaa kokonaisuutta, auton pyörää. Mikäli auton pyörät eivät ole tasapainossa, on autolla ajaminen epämukavaa epätasapainon aiheuttaman tärinän takia. Pyörien epätasapaino vaikuttaa myös auton hallittavuuteen ja näin ollen liikenneturvallisuuteen. Pyörät on syytä tasapainottaa asianmukaisilla laitteilla, koska epätasapaino vaikuttaa tämän lisäksi myös renkaiden kulumiseen ja auton voimansiirron sekä alustarakenteiden vaurioitumiseen.

Ideaalitilanteessa pyörän massa jakautuisi tasaisesti pyörän pyörintäakselin ympärille, mutta valmistustekniikasta johtuen renkaan ja vanteen massa jakaantuvat aina epätasaisesti. Myös vanteessa oleva venttiili ja mahdollinen painesensori lisäävät epätasapainoa. Tasapainon saavuttamiseksi pyörään pitää lisätä painoja, jotka kompensoivat tasapainoerot. Pyörän tasapainotilaa lähemmin tarkasteltaessa käytetään käsitteitä staattinen ja dynaaminen epätasapaino.

Staattinen epätasapaino

Kun pyörän massa on jakautunut epätasaisesti pyörän keskipisteen suhteen siten, että painopiste poikkeaa geometrisesta keskipisteestä, on kyseessä staattinen epätasapaino. Pyörän pyöriessä staattinen epätasapaino aiheuttaa pyörään pystysuuntaista värähtelyä, mikä tuntuu pomppivana liikkeenä ja tämä vaikuttaa myös renkaan tiekosketukseen.

Dynaaminen epätasapaino

Dynaamisella epätasapainolla tarkoitetaan sitä, että pyörän massa-akseli poikkeaa pyörintäakselista. Toisin sanoen pyörän massa jakautuu eri tavoin erikohdissa pyörintäakselia. Dynaaminen epätasapaino aiheuttaa pyörän pyöriessä värähtelyä sekä pysty- että sivusuunnassa. Nämä liikkeet välittyvät ohjauslaitteisiin ja tuntuvat tärinänä ohjauspyörässä.

Epätasapainon poistaminen

Jo asennusvaiheessa on otettava huomioon mahdollinen epätasapaino ja rengas on pyrittävä asentamaan vanteelle niin, että vanteen ja renkaan kehän korkein kohta tulevat eri puolille, jolloin ne kompensoivat toisiaan. Tällöin pyörän epätasapaino on pienempi ja selvitään vähemmillä painoilla.

Pyörien tasapainottaminen tapahtuu nykyisin tasapainotuskoneella, joka mittaa epätasapainon aiheuttamaa värähtelyä ja määrittää tarvittavien painojen määrät ja paikat. Painot kiinnitetään vanteeseen joko lyömällä tai liimaamalla. Painoina kannattaa käyttää hyvälaatuisia painoja, jotka kestävät vanteessa kiinni pitkään. Ennen painotuksen aloittamista pyörät kannattaa pestä, koska pyörissä ja vanteissa kiinni olevat epäpuhtaudet voivat aiheuttaa virheitä tasapainotuksessa.

Pyörän kiinnittäminen

Pyörä pitää kiinnittää tasapainotuskoneeseen huolellisesti. Useimmiten pyörä keskitetään vanteen keskireiästä keskityskartioiden avulla. Näitä keskityskartioita on saatavana useita erikokoja, koska vanteiden keskireiät vaihtelevat. Tarkempaan keskittämiseen päästään, jos keskittäminen tapahtuu vanteen pultinrei’istä tappilaippojen avulla. Sokeille vanteille on aina käytettävä niille sopivaa tappilaippaa.

Pyörä kiinnitetään tasapainotuskoneen akselille joko manuaalisesti kiristettävällä kiinnitysmutterilla tai koneen paineilma/sähkötoimisella pikakiinnityksellä. On ehdottoman tärkeää, että kaikki kiinnitykseen vaikuttavat kosketuspinnat ovat puhtaat. Pyörä on myös kiristettävä kunnollisesti.

Tasapainotuskoneen valinta

Markkinoilta on saatavissa hyvin monenlaisia ja –hintaisia tasapainotuskoneita. Koneen valinnassa lähtökohtana kannattaa pitää tasapainotettavien pyörien kokoa ja määrää. On myös huomattava, että alumiinivanteille käytetään eri ohjelmia kuin teräsvanteille.

Jos tarkoitus on tasapainottaa myös pakettiautojen ja mastoautojen pyöriä, jotka ovat melko painavia, on valittava tasapainotuskone, jonka kapasiteetti on riittävä suurille pyörille. Luonnollisesti kuorma-autojen pyörille on omat tasapainotuskoneet.

Peruskoneessa on digitaalinäyttö ja pyörän tiedot syötetään käsin. Esimerkiksi Werhter Olimp 2500 tasapainotuskone sopii pienehköille autokorjaamoille, joissa tasapainotuksia tehdään satunnaisesti.

Tasapainotuskoneessa voi olla sisäpuolinen, elektroninen mittavarsi, jonka avulla saadaan syötettyä vanteen halkaisija ja etäisyys, mikä nopeuttaa työskentelyä. Muita työskentelyä nopeuttavia laitteita ovat mm. ulkopuolinen mittavarsi tai Sonar, jolla saadaan myös vanteen leveystiedot koneen muistiin. Lisäksi painon paikan laser-osoitin helpottaa ja nopeuttaa painon kiinnittämistä oikeaan paikkaan. Näillä laitteilla, (esim. Renkaan tasapainotuskone HPAFaip 235 C Evo), varustetut tasapainotuskoneet sopivat hyvin suuremmille autokorjaamoille, joilla rengastöitä on kohtalaisesti.

Rengasliikkeen tasapainotuskoneeksi sopii parhaiten kone, jossa em. mittalaitteiden lisäksi on pyörän pikalukitus joko paineilmalla tai sähköisesti. Tietojen näyttö tapahtuu useimmiten digitaalisesti, mutta myös näyttöruutu on yleisesti käytössä kuten HPAFaip 335 C Evo renkaan tasapainotuskoneessa.

Kaikkein pisimmälle automatisoidut, ns. superautomaattiset tasapainotuskoneet mittaavat omatoimisesti pyörän mitat mittalaserin avulla ja näyttävät myös painojen paikat. Nämä koneet ovat erityisen sopivia silloin, kun tasapainotettavat rengasmäärät ovat suuria.

Aina pyörän erillinen tasapainottaminen ei johda riittävän hyvään lopputulokseen. Syynä saattaa olla se, että pyörän mukana pyörivässä muussa jousittamattomassa massassa, kuten jarruosissa, on tasapainopoikkeamia. Tähän ratkaisun tarjoavat alla tasapainottavat koneet, jotka huomioivat koko pyörivän massan.

Yhteenveto

Auton pyörien epätasapaino on hyvin haitallista ja epätasapaino on poistettava viipymättä. Pyörien tasapainottamiseen on tarjolla monenlaisia välineitä, jotka on pidettävä kunnossa ja kalibroitava aika ajoin. On kuitenkin muistettava, että tässäkin työssä tekijä on avainasemassa ja vain huolellisella työskentelyllä voidaan päästä hyvään lopputulokseen.